PÆDAGOGIKUM PÅ TORNBJERG GYMNASIUM

 

MÅLSÆTNING FOR PÆDAGOGIKUM PÅ TORNBJERG GYMNASIUM  

Målsætning-pdf

Tornbjerg Gymnasium forventer af sine kandidater i uddannelsesstilling,

  • at de ønsker at være engagerede og professionelle lærere
  • at de udviser åbenhed, samarbejdsvilje og ønske om at indgå i en dialog

 

Tornbjerg Gymnasium ønsker

  • at være et attraktivt uddannelsessted for kandidater fra hele landet
  • at indgå i et samarbejde med de øvrige gymnasier på Fyn om at sikre kvaliteten i uddannelsen af de kommende lærere i gymnasieskolen
  • at uddannelsen af kandidater bidrager til skoleudviklingen

 

Ved et attraktivt uddannelsessted forstår vi en skole, som

  • giver en bred og alsidig indføring i gymnasielærerjobbet
  • er en frugtbar platform for kandidatens professionelle og personlige udvikling
  • understøtter kandidatens udvikling til ”reflekteret praktiker
  • respekterer kandidatens personlige råderum og eget potentiale i udviklingen af lærerrollen
  • giver kandidaten mulighed for at erhverve de brede kompetencer, som professionen kræver
  • bidrager til at der skabes sammenhæng mellem teori og praksis i pædagogikumforløbet

 

Ved at samarbejde med de øvrige gymnasier ønsker vi at opnå,

  • at Region Syddanmark bliver et attraktivt uddannelsessted for kandidater
  •  at videndeling bliver en selvfølgelig del af den samlede skoleudvikling på Fyn
  • at der udvikles et professionelt netværk mellem skolerne på Fyn.

 

Ved pædagogikum som element i skoleudviklingen mener vi:

  • at den brede gymnasiefaglighed, som bekendtgørelse og vejledning for pædagogikum beskriver, er almene kompetencer hos alle lærere
  • at uddannelsen af nye gymnasielærere på Tornbjerg bidrager til, at skolen er fremtidsorienteret med udviklingsmuligheder for alle lærere

 

Ovenstående betyder, at ALLE ansatte

  • er åbne og parate til at drøfte alle forhold vedr. professionen, herunder fag, pædagogik, egen undervisningspraksis, andre skoleaktiviteter, ansættelse og løn med kandidaterne
  • udviser en generel beredvillighed til efter nærmere aftale at lade kandidaterne overvære undervisning i egne klasser og drøfte denne undervisning med kandidaterne

 

Pædagogikumvejlederne

  • indgår i en åben dialog med kandidaten, som understøtter kandidatens refleksion over sin egen og vejlederens undervisning
  • er lydhør over for og respekterer kandidatens egne ressourcer og kompetencer i udviklingen af lærerrollen
  • erhverver sig indsigt i pensum for teoretisk pædagogikum med henblik på at bidrage til, at der skabes sammenhæng mellem teori og praksis
  • er sparringspartner for kandidaten i alle spørgsmål vedr. undervisningen og andre forhold, der vedrører lærerprofessionen
  • samarbejder med kursusledelsen og kandidatens øvrige vejledere om at skabe sammenhæng og progression i kandidatens uddannelsesforløb
  • deltager i evalueringen af vejledningsforløbet
  • deltager i efteruddannelse for vejledere Kursusledelsen
  • informerer systematisk om forhold vedr. pædagogikum
  • er forpligtet til at yde støtte og vejledning i forhold til både kandidat og vejledere
  • er ansvarlig for planlægning og koordinering af kandidatens samlede uddannelsesforløb
  • forestår i samarbejde med kandidaten udarbejdelsen af uddannelsesplanen for den enkelte kandidat
  • afholder et introducerende møde med vejlederne
  • holder løbende vejlederne orienteret om kandidatens uddannelsesplan
  • har indsigt i det pædagogiske udviklingsarbejde på skolen og formidler viden herom
  • er tilknyttet skolens Udviklingsudvalg
  • orienterer rektor om den enkelte kandidats forløb
  • samarbejder med skolens ledelse om at sikre sådanne rammer på skolen, at målsætningerne for pædagogikum slår konkret igennem
  • tager initiativ til evaluering af de enkelte forløb – efteruddanner sig løbende.

 

Ledelsen/ Rektor

  • er ansvarlig for, at målsætningen for pædagogikum er tydelig for alle ansatte på skolen
  • støtter op om pædagogikums implementering på skolen og dets bidrag til skoleudviklingen
  • udpeger kursusledere og vejledere
  • afholder et introducerende møde med kandidaterne
  • afholder samtaler ink. MUS-samtale med kandidaterne
  • holder løbende møder med kursusledelsen om aktuelle spørgsmål vedr. pædagogikum
  • holder sig orienteret om den enkelte kandidats forløb

 

Faggrupperne

  • inddrager kandidaten i den fælles faglige udvikling
  • engagerer sig og tematiserer fagpædagogik i det faglige samarbejde
  • inspirerer og understøtter kandidaterne
  • skaber rum for videndeling

 

Udvalg

  • stiller sig til rådighed for kandidaterne således, at disse kan få indblik i arbejdet i skolens demokratiske struktur
  • inddrager kandidaterne i konkret udvalgsarbejde med tilhørende underudvalg, ad hoc arbejdsgrupper og projektforløb

 

Studievejledningen

  • orienterer kandidaterne om studievejledningens arbejdsområde, samspillet mellem studievejledning og teams, samarbejdet med skolens ledelse om den enkelte elev

 

Tillidsrepræsentanten

  • introducerer kandidaterne til overenskomsten og GL-klubben
  • oplyser kandidaterne om rettigheder, pligter og muligheder